Spoor tussen Mariënberg en Emmen volledig vernieuwd

- Lees verder na de advertentie -

Aannemer Swietelsky Rail vernieuwde in opdracht van ProRail ruim vier kilometer spoor in de omgeving van Mariënberg, Gramsbergen, Coevorden, Nieuw-Amsterdam en Emmen. Ook werden er negen overwegen en acht wissels en vernieuwd. Een grote klus waarbij negen dagen lang 24 uur per dag gewerkt werd.

Tijdens de werkzaamheden verwerkten ze 10.000 ton spoorgrind. Een ‘Kettinghor’ tilt met een gemiddelde snelheid van 100 meter per uur het spoor op, harkt met een grote ketting het spoorgrind onder het spoor vandaan. Oude grind voeren ze af en vervangen we door nieuwe stenen. Ruim 3000 ton kan worden hergebruikt en komt weer terug in het spoor. 

Een vernieuwingstrein vervangt bijna volautomatisch het spoor en de bielzen die er onder liggen. De oude dwarsliggers zijn verwijderd en de nieuwe exemplaren zijn aangevoerd door een treintje die óver de werktrein heen rijdt. Deze werktrein vernieuwde het spoor met gemiddeld 200 meter per uur.

Treinen moeten veilig en betrouwbaar van het spoor gebruik kunnen maken. Daarom vernieuwen ze de sporen die tegen het einde van hun levensduur aanlopen. Zo voorkomt ProRail onnodige storingen en houden ze de infrastructuur in goede conditie.