Museum Collectie Brands start met adopteren van museumstukken

- Lees verder na de advertentie -

Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden een museumstuk adopteren bij Museum Collectie Brands te Nieuw-Dordrecht. Wethouder Robert Kleine gaf hiervoor de aftrap door als allereerste een object uit de collectie te adopteren. Hij koos voor de sleutel van de voormalige Sint-Pacratiuskerk in Emmen. Deze kerk werd na vier eeuwen in 1855 gesloopt. Alleen de toren, die uit de 12e of 13e eeuw dateert, werd behouden. Daarvoor in de plaats kwam de Grote Kerk zoals we die nu kennen.

De wethouder gaf te kennen heel bewust voor de kerksleutel te hebben gekozen. “De kerk ligt aan het marktplein van Emmen, net als het gemeentehuis, en de kerk is ook één van de culturele organisaties in onze gemeente. In onze cultuurnota pleiten we voor meer verbinding tussen de verschillende culturele instellingen in de gemeente, hier ligt letterlijk de sleutel. Verder was ook het Museum Collectie Bands pop-up museum aan het marktplein gevestigd, dus dat brengt alles mooi bij elkaar.”

- Lees verder na de advertentie -

Naast de kerksleutel zijn er nog 50 andere objecten die geadopteerd kunnen worden. Het aanbod is zeer uiteenlopend en weerspiegelt daarmee de collectie van het museum. Van nostalgische voorwerpen uit het huishouden van de 20e eeuw tot unieke historische topstukken. Zo kun je aardappelkrabdopjes, een blikje Buisman en fulguriet (versteende bliksem) adopteren. Maar ook uraniumglas, een stukje meteoriet of het allereerste geschiedenisboek van Drenthe.

Hoe werkt het? Je adopteert al een object vanaf €25,- per jaar. Hiervoor krijg je als adoptant een digitaal adoptiepaspoort op jouw naam. Dit paspoort is geschikt om op social media te delen. Ook krijgt elke adoptant vrijkaarten om, als het museum weer is geopend, zijn of haar object te kunnen komen bewonderen. Elk object wordt namelijk maar door één persoon (of familie) geadopteerd. Op www.collectie-brands.nl/adoptie valt alle informatie over de adoptie terug te lezen. Hier vind je tevens een overzicht van alle adoptiestukken.

Dat dit initiatief juist in deze tijd is ontstaan, is geen toeval. Door de coronacrisis heeft Museum Collectie Brands in 2020 meerdere keren voor lange tijd zijn deuren moeten sluiten. Dit resulteerde in een dieptepunt aan bezoekersaantallen. Sterker nog, in 2021 heeft het museum nog geen enkele bezoeker kunnen ontvangen. Geen bezoekers, betekent ook géén inkomsten. Om die reden is er gezocht naar creatieve oplossingen, wat heeft geresulteerd in de ‘Adopteer een museumstuk’ actie. Tevens biedt dit de mogelijkheid om in verbinding te blijven met de bezoeker.

De hoop is dat de actie een succes wordt, want een steuntje in de rug is in coronatijd meer dan welkom. Juist omdat Museum Collectie Brands in de toekomst nog zoveel meer wil laten zien. Wanneer de adoptie-actie een succes blijkt, zullen nieuwe objecten aan de adoptiecatalogus worden toegevoegd.